Németh Zsolt történetei

Nhzsolt

Ferjáncz Attila

2016. május 13. - NhZsolt

Ez a név számomra és még nagyon-nagyon sok ember számára fogalom. 

Fiatalabbak voltunk és arról álmodoztunk, hogy autóversenyezni szeretnénk...
Ő már akkor azt csinálta és példaképe volt nagyon sok embernek. Ő volt az, aki tudott eredményesen versenyezni, tudott küzdeni valamiért, ami számára fontos volt és tudott egy utat mutatni azoknak, akik szerették volna követni, mert megmutatta, mit kell tenni azért, ha valaki rallye versenyző akar lenni. Nem véletlen, hogy a név, Ferjáncz Attila, mikor elhangzik, az emberek többsége tudja, kiről van szó.

13047695_1324989584182906_4664527363371049933_o.jpg

Ha nyomsz egy "tovább" gombot, olvashatod még, ami most így eszembe jut...

Nem könnyű utat választott Ő, hiszen akkoriban ez a sport messze nem úgy zajlott, mint manapság. Nem volt média, nem volt benne annyi pénz, nem volt könnyű utazni sem, viszont voltak barátságok, voltak fanatikus emberek és volt nagyon komoly akarat, akiknek köszönhetően életben maradt a rallye. De erről azok tudnának napokon át mesélni, akik akkoriban versenyeztek, akkoriban jártak versenyekre nézőként vagy abban a korszakban komálósként az utak mellett várták a mezőnyt. És nagyon sok ember várta azokat, akik a versenyautókkal a másodpercekért küzdöttek, próbáltak a lehető leggyorsabban célba érni egy-egy gyorsasági szakaszon.
Az élet persze nem áll meg, de maradt egy név és sok-sok emlék, amit továbbra is emlegetni fognak azok, akik a ralisport szerelmesei, akik azon nőttek fel, hogy néhányan megmutatták, egy pici országban is van technikai sport, amit lehet eredményesen és nemzetközi szinten űzni. 

Persze emlékek... 
Ismertem még a Volános korszakból, akkoriban nagyon kevés "nyugati" autó volt a mezőnyben, Ő pedig már egy Renault kormányát tekerte, ráadásul nagyon jól. 
Soha sem felejtem el azt a mosolyt, ami 1991-ben Salgótarjánban az arcán volt, mikor a Salgó rallye első napja után célba érkeztünk az autónkkal. Ő akkor jött ki a parc ferméből, mikor mi beálltunk Jotival, az arcán pedig végig suhant egy mosoly, egy elismerés. Tudta, hogy az autónk és mi még nem vagyunk az élmezőnyben, szinte gyerekek vagyunk, főleg az M3-ashoz, de megyünk és talán egyszer oda jutunk, amit szeretnénk elérni, lelkesen küzdünk minden másodpercért egy igazi versenyautóban. Jól eső érzés volt ez a pillanat.
És sorolhatnám még azokat a kis vagy nagy pillanatokat, amik eszembe jutnak, hiszen voltunk úgy a Barum ralin nézőként, hogy büszkén láttuk, mindenki várja Őt, láttunk EB-n olyan murvás gyorsaságit, ahol az első három versenyző, köztük Ő is slickkel ment és agyon verték azt a mezőnyt, akik óvatosságból azon a gyorsaságin a terepgumiban bíztak, hallottuk a kifejezést, amit azóta sem felejtünk el, "Attila Ferjáncz absolútni vitézova"... 

13071711_493912197472303_7375283430952914617_o.jpg

Dr. Tandari János már régebben elbúcsúzott.
Ha vannak fent versenypályák, akkor már talán újra együtt vannak és azt csinálják, amit szerettek, amiért sok-sok éven, évtizeden át éltek. Raliznak...

13151465_569678943196488_3447093203216272866_n.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://nhzsolt.blog.hu/api/trackback/id/tr668714082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vén motoros 2016.05.15. 00:58:55

Halkan megkérdezném: a méltatásban Zsembery Jenő neve miért nem olvasható? Ferjáncz Attila Zsembery Jenővel együtt vált "fogalom"-má. A Vén motoros agyába a Ferjáncz_-Zsembery kettős neve égett bele... Tandari csak jóval később következett.

NhZsolt 2016.05.15. 01:07:22

@Vén motoros: Én és az én korosztályom abban a korszakban ismerte meg az Ő nevüket, mikor már együtt mentek. Ezért írtam így a gondolataimat. Biztosan nem vagyok ezzel egyedül és bár tudom, hogy kikkel versenyzett anno, ismerem a múltat is, tisztelem azokat a neveket, akik a régi autósportban a névjegyüket nagyon komolyan letették, de ezzel a fotóval a blogbejegyzés vége nálam így kerek.

Günti _ Komáromi Antal 2016.05.16. 08:17:27

Üdvözlök mindenkit !
Azok a gondolatok, amiket Zsolt megosztott velünk, úgy gondolom, minden autósportot szerető ember számára vállalhatók. Több korosztálynak volt példaképe,
ezért érthető, hogy mindenki Attilának azon korszakát emeli ki, ami az ifjúságához köthető.
És itt érkezünk oda ami e gondolatok megírására késztetett. A korosztályok.
A pénteki temetés után, vegyes érzelmek kerítettek hatalmukba. A jelen levő emberek száma, szerény becslésem szerint, nem haladta meg a 250 főt. Attila korosztálya,úgy gondolom tényleg kitett magáért, a 60 évnél idősebbek valóban sokan voltak. De ha azokat az embereket kerestem volna, akik valaha egy mezőnyben mentek Attilával, bizony kilátástalan vállalkozásba vágtam volna a fejszémet. És ekkor még csak azokról beszélek, akik az autósport művelői, és nem
azokról akik a rajongók táborát alkotják, vagy alkották. 40 éves korig bezárólag,
10-15 embernél talán nem volt több. Olyan emberek nem voltak jelen, akik valaha egy csapatba mentek vele, vagy olyanok akik autót béreltek tőle. Gondolom gyerek korukban nekik is meghatározó volt a Ferjáncz név. És pont ezért nem értem.
Talán megkopott volna a fénye, e fogalomnak? Ezek szerint amit le tett az asztalra
az kevés? Milyen sikereket kellett volna még elérnie, hogy a hozzá méltó végtisztel-
géssel adózzanak azok az emberek, akik egyébként eddigi életük során arról beszéltek, hogy milyen nagy hatással volt rájuk? Elszomorító. Nem erre készültem.
Volt még egy észrevételem, ami persze nem okozott a keserűséget, az Barna beszéde. Jó volt, de egy 13 évvel ez előtti temetésre illett volna.

NhZsolt 2016.05.16. 08:30:19

@Günti _ Komáromi Antal: Köszönöm a gondolatokat. Igen, tényleg sokkal több emberre számíthatott az, akit megkérdeztünk volna, hogy mennyien lesznek ott a szertartáson. Gyanítom, ilyenkor két dolog történik.
Az egyik és legfontosabb, hogy aki úgy érezte, ott kell lennie és meg tudta oldani, az ott volt. Velük találkoztál és adtátok meg a végső tiszteletet.
A másik pedig, hogy sokan nem akartak vagy nem tudtak a temetésre menni, de saját maguk egy mécsessel vagy egyéb módon megemlékeztek arról a versenyzőről, aki ezt valóban megérdemelte. Csendben, magányukban vagy más módon adóztak Ferjáncz Attila emlékének. Remélem, és bízom abban, hogy Ők nagyon sokan voltak...

Bluejet 2017.10.30. 22:01:49

@Vén motoros: Tandari Csodálatos ember volt és a Barátom,Zsembery Tanitványa volt akárcsak Büki Ernő ,ZsemberY ültette mellé
süti beállítások módosítása